Борсуківська громада
Тернопільська область, Кременецький район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Нападівка

Фото без опису

Село Нападівка розташоване на правому  березі річки Горині в центрі Лановецького району, від залізничної станції «Ланівці» - 3 км, від обласного центру – 65 км. Нападівка і Ланівці розділені лише меліоративним ровом. Село засноване й отримало свою назву приблизно 1650 року.

З прадавніх часів тут жили праукраїнці словяни, які самопереназвалися українцями наприкінці ІІ тисячоліття до н.е.

В селі є урочища «Яничариха», «Гнилорудка», «Залоза» і «Нападівська могила». Можливо «Яничариха»  назвали те місце, де стояли табором османські ординці яничари. «Гнилорудка» - місце, де була спалене тарами село, попередниця Нападівки. «Залоза» - урочище покрите вільхою і верболозом. «Нападівська могила» була за два кілометри від центру села. З неї в погожі дні було видно куполи Почаївської лаври.

Під час походів татар орда грабувала села, забирала в полон чи вбивала українців. Часто тут відбувалися криваві битви, та могила була цвинтарем воїнів. 1831 р. при розкопках знаходили шаблі, луки і стріли, кістяки. Того ж року могила стала холерним цвинтарем. В 1955 році під час будівництва полів фільтрації Лановецького цукрового заводу могилу розрили і знищили.

Уцілілим мешканцям знищеної татарами Гнилорудки пани Ржевуські дозволили побудувати нове село в куті між ріками Горинь, Жирак і Заболотець. Першу вулицю біля берега Горині назвали Рибчою, бо ловили в Горині рибу. Назва збереглась донині.

Село одержало назву від того, що вперше було заселене, як відомо з переказів, втікачами від татарського нападу – жителями Гнилорудки.

За письмовими джерелами, в 1811 р. в селі було  146 дворів, проживали 1155 православних, 95 римо-католиків, 9 євреїв.

Після Другої світової війни в село примусово депортовано 5 сімей українців з Польщі (Лихача Івана, Лихача Ілька, Лихача Михайла, Вітика Григорія, Івановича Володимира), які мешкають в селі досі.

При польській колонізації 1920-1939 рр. для керівництва громадою збори селян обирали самоврядування – раду громадську і солтиса.

За «совітів» в 1939 -1941 рр. головами сільської ради обирали Фольварочного Василя Сидоровича і Вегеру Степана Матвійовича.

У роки Другої світової війни нападівців насильно мобілізували до Червоної армії. З них 86 загинули. Для увіковічення памяті про загиблих в роки Другої світової війни, у 1973 р. в селі побудовано пам’ятник (скульптор Басюк Григорій з села Синівці).

До 1948 р. існувало одноосібне господарство з малоземеллям і майже з безземеллям. Господарство мали 1-3 га землі,  виробленого не вистачало для сімей, товарності не було. Працювали на заробітках в інших селах.
Дрібні господарства землю в супрязі з сусідом.

Від господарства платили грошовий і натуральний податки: зерно, м'ясо, молоко, яйця, вовну, шкіру. Це забирало половину прибутку. На городах сіяли коноплі і льон. З їхньої пряжі виготовляли домоткане полотно, шили з нього одяг.

Голодомору 1932-33 рр. не зазнали, бо були під Польщею. Але післявоєнний голод 1946-47 рр. не оминув село. Люди шукали і викопували на полях минулорічну картоплю, буряки, хліба не вистачало з весни до жнив. Допомагали одні одним, чим могли. До села приходили навіть з Брянської, Курської і Воронезької областей Росії. Просили-благали їсти.

В 1951 році колгоспи Нападівки і Синівець об’єднали з господарством ім.Сталіна Борсуків. Господарство було одним з найбільших в районі. За кошти колгоспу побудували нові школи в Борсуках і Нападівці, добудували школу в Синівцях. В кожному з цих сіл – клуби, медпункти, дитячі садки, бібліотеки.

У 1993 р. після розпаду СРСР на базі колгоспу створено приватну-орендну агрофірму «Горинь». Вона за  результатами господарювання – серед кращих в районі. Проведено паювання землі і майна. Сьогодні на базі агрофірми «Горинь» в селі організовано племзавод з вирощування червоно-рябої української породи великої рогатої худоби.

У 1933 році в селі організовано кооперативну молокопереробку на мосло. З 1935 року стає «Маслозаводом», працював до 1965 року. Тоді збудували Лановецький маслозавод. Заготовляли молоко і в навколишніх селах. На базі колишнього маслозаводу почав працювати Нападівський завод продовольчих товарів. Виробляли фруктові соки і яблучний напій «Сидр».

1944 року організовано торфопідприємство. Заплави Горинь-Кіптиха багата на запаси торфу. Спочатку його добували вручну, пізніше – паровою машиною з глибини 3-4 м. Надалі видобутком займалася «Сільгосп-хімія».

В 1944 році в приватній хаті Івана Сидоровича Фільварочного відкрито перший медичний пункт, яким завідував пан Дідик. Пізніше він знаходився в хаті Олександра Миколайовича Вигонного. У 1964 року колгосп побудував нове приміщення, вона функціонує досі.

В 2001 році почалася газифікацію села.

Церква Казанської ікони Богоматері побудована на кошти громади й освячена в 1742 році. Копії метричних книг зберігаються з 1744 року. Перший священик – Алексей Горчинський. В 1811-1813 рр. священиком був Марк Овчаровський з села Бережанка. З благословення єпископа Даниїла в 1811 році церкву поставили на кам’яний фундамент.

Фото без опису

Будівля церкви деревяна. Збереглася в доброму стані. На кошти громади в 2005 році проведено оновлення внутрішнього інтер’єру, в 2006 році реставрована ззовні.

За всі часи існування церкви, при будь-якій владі, вона була діюча. З 1992 року церква належить до Київського патріархату. Сьогодні парафію очолює священик Володимир Михайлович Яблонський з Борщівського району.

Фото без опису

До 1939 року в селі працювала початкова школа . Приміщення було в центрі села, де нині пам’ятник загиблим в Другій світовій війні. Навчання проводилось в дві зміни польською мовою. У 1939 році радянська влада перевела школу в дім пана Огурека. В село направили випускників педучилища зі східних областей. К 1982 році директором школи призначено Миколу Мусійовича Іванчука.Навчання проводилося в дві зміни в тому ж панському будинку. В 1983-1985 рр за кошти колгоспу побудували нове приміщення.

Фото без опису

Складною і водночас героїчною є історія села Нападівка. Мешканці століття боролись проти колонізаторів за свою волю і державу. Із покоління в покоління, від дідів та прадідів до онуків та правнуків передається незламний дух, національна гідність, почуття патріотизму.

Фото без опису

Фото без опису

Текст взято з Історія Лановеччини. Історико-краєзнавчий нарис. - Тернопіль: Воля, 2011. - 620 с. Георгій Кравчук

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь