Щодо особливостей здійснення розрахунків при продажу товарів в мережі інтернет із використанням служб доставки
У зв’язку з надходженням на адресу ДПС численних запитань щодо особливостей
здійснення розрахунків із споживачами при продажу товарів у мережі Інтернет, із
використанням послуг експедиторів (логістичних компаній) та кур’єрів (перевізників),
надаємо роз’яснення відповідно до тексту договорів на надання послуг з перевезення
товарів, які знаходяться на офіційних сайтах зазначених служб доставки у відкритому
доступі станом на 09.08.2023.
При відправці товарів будь-яким експедитором (логістичною компанією) в
Україні, який не має статусу ні кур’єра, ні перевізника, не є учасником відносин купівлі-
продажу, не передає право власності на товар та не бере участі в розрахунку за нього
відповідно до договору про надання послуг, фіскальний касовий чек має бути
сформований до відправки товару та вкладений продавцем у коробку з товаром при
передачі його експедитору (логістичній компанії).
При формуванні чеку має бути зазначений вид оплати в кредит або відстрочення
оплати (в залежності від організаційно-правової форми платника податків) та зазначена
форма оплати – безготівкова, так як відповідно до договору, який на практиці паралельно
укладається з банком або небанківським фінансовим посередником, вже належні
продавцю кошти, у випадку згоди покупця отримати товар, такий посередник буде
перераховувати на поточний рахунок такого продавця, відповідно до суми, зазначеної в
фіскальному касовому чеку, як фізичній особі підприємцю – суб’єкту господарювання, а
не здійснювати переказ фізичній особі, без державної реєстрації, як суб’єкта
господарювання. Додатковий фіскальний касовий чек такому фінансовому посереднику
видавати не потрібно.
Також чинним законодавством не передбачено можливості видавати в готівковій
формі суб’єктам господарювання саме торгівельну виручку у відділеннях надавачів
фінансових (платіжних) послуг без попереднього зарахування її на поточні та/або платіжні
рахунки платників податків. Видача коштів готівкою можлива лише щодо переказів, не
пов’язаних з веденням господарської діяльності, або у випадку, якщо такою фінансовою
установою або банком було відкрито платіжний або поточний рахунок такому суб’єкту
господарювання і він отримує готівку, яка була попередньо зарахована на такий рахунок.
Таким чином, сам факт можливості отримання торгівельної виручки в готівковій
формі повинен бути узгоджений безпосередньо з надавачем фінансових послуг, за умови
належного його інформування про отримання саме торгівельної виручки як суб’єкта
господарювання, а не приватних переказів як фізична особа.
Додатково інформуємо, що консультації з приводу існування можливості,
законності та правил отримання торгівельної виручки в готівковій формі у відділеннях
конкретних небанківських фінансових установ необхідно уточнювати у Національного
банку як регулятора ринку фінансових послуг в Україні, а не ДПС.
Наголошуємо, що експедитор не приймає від споживача післяплату за поштове
відправлення у своєму відділенні, а так само як і продавець товарів отримує кошти за
послуги за допомогою фінансового посередника, який по факту є третьою стороною
відносин, не пов’язаних з купівлею-продажем товарів і надає аналогічні послуги як
продавцю товарів, так і експедитору. Крім того, небанківський фінансовий посередник
зобов’язаний видавати фіскальні касові чеки на переказ коштів, як окрему операцію, в
межах своєї ліцензованої господарської діяльності та отримує за це комісійну винагороду.
Таким чином, формування фіскального касового чека пізніше ніж відправка товару
за умови використання послуг експедитора та/або логістичної компанії буде порушенням
вимог низки нормативно правових актів, зокрема, пункту 2 статті 3 Закону України від
06.07.1995 № 265/95 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері
торгівлі, громадського харчування та послуг».
Водночас, відповідно до умов договорів, які пропонують суб’єктам
господарювання кур’єри (перевізники), застосування РРО/ПРРО продавцем товарів
не є обов’язковим, оскільки кур’єр від свого імені приймає післяплату від одержувачів
відправлень та видає розрахунковий документ про її приймання безпосередньо при
передачі відправлення покупцю. У такому випадку продавець зобов’язаний вкласти у
посилку лише видаткову накладну (інший документ), яка буде свідчити про походження
товару.
Враховуючи викладене, повідомляємо, що доставлений через кур’єра товар не
вважається проданим в кредит або з розстроченням платежу, а відповідно застосування
підприємцем РРО/ПРРО не є обов’язковим, оскільки розрахунковий документ про
приймання післяплати видає працівник кур’єрської служби безпосередньо при передачі
відправлення покупцю, а Підприємець у свою чергу зобов’язаний вкласти у посилку
видаткову накладну (інший документ), яка буде свідчити про походження товару.
Також у передбачених законодавством випадках, незалежно від використання
послуг експедитора або кур’єра, продавець зобов’язаний вкласти у поштове відправлення
належним чином оформлений гарантійний талон, технічний паспорт або інший документ,
що його замінює, який має містити обов’язкові реквізити.
Звертаємо увагу суб’єктів господарювання, що у правовідносинах, які
виникають при продажу товарів у мережі інтернет із використанням служб
доставки, такий вид розрахунків як «післяплата», «попередня оплата», «кредит»,
«відстрочення платежу», «розстрочення платежу» та інші, не заборонені Цивільним
кодексом України, самі по собі не є визначальними для виникнення обов’язку щодо
застосування РРО.
Коло таких обов’язків визначають виключно умови договорів на перевезення
(доставку) товарів, що укладені між продавцями товарів та
перевізниками/кур’єрами/експедиторами/логістичними компаніями тощо та якими
визначено участь сторін договору у правовідносинах купівлі-продажу товарів.
Нормативно – правова база:
Статті 235, 236, 664, 694, 698, 704 та 706 Цивільного кодексу України;
Пункт 2 статті 3 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг»;
Стаття 11 Закону України «Про електронну комерцію»;
Стаття 8 Закону України «Про захист прав споживачів».
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області