Чи може покупець ініціювати подання письмових пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних продавця, якщо таку реєстрацію було зупинено?
Пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації
податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових
накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №
520 (далі – Порядок № 520) передбачено, що рішення про реєстрацію/відмову в
реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі
податкових накладних (далі – ЄРПН), реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з
питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН
територіальних органів ДПС (далі – комісія регіонального рівня).
Відповідно до п. 4 Порядку № 520 при зупиненні реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платник податку має право подати копії
документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у
податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття
комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової
накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.
Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування,
реєстрацію яких було зупинено, для розгляду питання прийняття комісією
регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової
накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може подати документи, зазначені у п. 5
Порядку № 520.
Коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено
код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної
діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг,
операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової
накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові
пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 Порядку № 520,
платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365
календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання,
відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до
декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові
накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку
за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках
коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з
Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або
кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) (п. 6
Порядку № 520).
Згідно із п. 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначені
у п. 5 Порядку № 520, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв’язку
в електронній формі з дотриманням вимог Податкового кодексу України від 02 грудня
2010 року № 2755-VI та законів України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про
електронні документи та електронний документообіг» та від 05 жовтня 2017 року №
2155-VІІІ «Про електронні довірчі послуги».
Пунктом 8 Порядку № 520 визначено, що ДПС розміщує та постійно оновлює
на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв’язку, за
допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Відповідно до п. 5 Порядку № 520 подання письмових пояснень та копій
документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми
компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати
отримувач (покупець).
Виходячи з вищенаведеного, діючим законодавством не передбачено
можливості покупцем ініціювати подання письмових пояснень та копій документів до
податкових накладних продавця, реєстрацію яких було зупинено в ЄРПН.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області