Чи зобов’язані посадові особи контролюючого органу направити документи (копію наказу, письмове повідомлення) про проведення позапланової невиїзної перевірки, пов’язаної з припиненням підприємницької діяльності ФОП або незалежної професійної діяльнос
Відповідно до підпунктів 65.10.1 і 65.10.2 п. 65.10 ст. 65 Податкового кодексу України
(далі – ПКУ) внесення до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків запису про
припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця чи незалежної
професійної діяльності фізичної особи здійснюється у разі:
внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб –
підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) запису про державну реєстрацію
припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця – з дати державної
реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця;
припинення або зупинення незалежної професійної діяльності або зміни
організаційної форми відповідної діяльності з незалежної (індивідуальної) на іншу – з дати
прийняття уповноваженим органом відповідного рішення або іншої дати, визначеної
законом, що регулює реєстрацію відповідної незалежної професійної діяльності, датою
припинення, зупинення або зміни організаційної форми відповідної діяльності з незалежної
(індивідуальної) на іншу.
Підставами для внесення змін до облікових даних платників податків є інформація
органів державної реєстрації (п.п. 66.1.1 п. 66.1 ст. 66 ПКУ).
Згідно з абзацом першим п.п. 1 п. 11.18 розд. XI Порядку обліку платників податків і
зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (далі –
Порядок № 1588), підставою для зняття фізичної особи – підприємця з обліку у відповідному
контролюючому органі є відомості з ЄДР про державну реєстрацію припинення
підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем за її рішенням, або за судовим
рішенням, або у разі її смерті, або оголошення її померлою, або визнання її безвісно
відсутньою.
Фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, знімаються з обліку
після припинення або зупинення незалежної професійної діяльності або зміни організаційної
форми відповідної діяльності з незалежної (індивідуальної) на іншу, за наявності
документально підтвердженої інформації відповідного реєстру чи уповноваженого органу,
що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю
(свідоцтва, дозволи, сертифікати тощо), та поданих до контролюючого органу за основним
місцем обліку заяви за формою № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою № 6-
ОПП (п.п. 2 п. 11.18 розд. XI Порядку № 1588).
Відповідно до абзаців п’ятого і сьомого п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПКУ документальна
позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і
проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених ПКУ.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в
приміщенні контролюючого органу.
Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних
перевірок не обов’язкова (п. 79.3 ст. 79 ПКУ).
За наявності письмового звернення платника податків замість документальної
невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка (п. 79.5 ст. 79 ПКУ).
Згідно з п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПКУ документальна позапланова перевірка
здійснюється, зокрема, у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи –
підприємця або якщо подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Пунктом 79.2 ст. 79 ПКУ визначено, що документальна позапланова невиїзна
перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі
рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу,
оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у
порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, копії наказу про проведення документальної позапланової
невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої
перевірки.
При надісланні (врученні) відповідно до ст. 42 ПКУ платнику податків (його
представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки
та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної
перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою)
платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна
позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної ст. 200 ПКУ) розпочинається не
раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу.
Отже, до початку проведення позапланової невиїзної перевірки, пов’язаної з
припиненням підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця або незалежної
професійної діяльності фізичної особи перевірки, посадові особи контролюючого органу
зобов’язані направити копію наказу та письмове повідомлення про дату початку та місце
проведення позапланової невиїзної перевірки.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області