Оформлення пенсії фізособою: інформація щодо реєстрації ФОП
Державна реєстрація фізичних осіб – підприємців здійснюється відповідно до Закону
України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб,
фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон) шляхом включення
відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та
громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр) на підставі документів, зокрема,
поданих заявником для державної реєстрації.
Згідно з п. 4 частини першої ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску
на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) платниками
єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему
оподаткування (крім електронних резидентів (е-резидентів).
Відповідно до ст. 65 Податкового кодексу України, ст. 5 Закону № 2464 взяття на
облік, внесення змін, зняття з обліку фізичних осіб – підприємців як платників податків та як
платників єдиного внеску, в органах ДПС здійснюється на підставі відомостей з Єдиного
державного реєстру, отриманих у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державний
реєстром та інформаційними системами контролюючих органів згідно із Законом.
Взяття на облік платників податків та платників єдиного внеску контролюючим
органом проводиться у день отримання відомостей з Єдиного державного реєстру, наданих
згідно із Законом.
Дані про взяття на облік фізичних осіб – підприємців як платників податків та
платників єдиного внеску передаються до Єдиного державного реєстру та підтверджуються
відомостями з Єдиного державного реєстру.
Отже, першоджерелом відомостей щодо фізичних осіб – підприємців є Єдиний
державний реєстр.
Частиною другою ст. 11 Закону визначено, що відомості, які містяться в Єдиному
державному реєстрі, надаються, зокрема, у вигляді безоплатного доступу, виписок, витягів у
паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на
визначену дату, а також документів у паперовій та електронній формі, що містяться в
реєстраційній справі, відповідно до Порядку надання відомостей Єдиного державного
реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань,
затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 05.05.2023 № 1692/5 (далі –
Порядок № 1692).
Враховуючи викладене, за отриманням юридично значимих відомостей щодо
реєстрації фізичною особою – підприємцем необхідно звертатися до Єдиного державного
реєстру, згідно з процедурами встановленими Порядком № 1692.
Якщо інформації, отриманої з Єдиного державного реєстру згідно з Порядком №
1692, недостатньо, платник єдиного внеску/застрахована особа може отримати
документальне підтвердження інформації, яка наявна в реєстрі страхувальників шляхом
направлення запиту про отримання витягу з реєстру страхувальників до контролюючого
органу.
Порядок надання інформації з реєстру страхувальників, затверджено наказом
Міністерства фінансів України від 21.07.2017 № 651, постановою Правління пенсійного
фонду України від 21.07.2017 № 16-1 «Про затвердження Порядку надання інформації з
реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального
страхування».
На даний час реалізована можливість направити запит про отримання витягу з реєстру
страхувальників за формою 1-ЗРС (ідентифікатор форми F1303801) через інформаційно-
комунікаційну систему «Електроний кабінет» (https://cabinet.tax.gov.ua) (режим «Заяви,
запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету) та отримати
витяг з реєстру страхувальників (щодо фізичної особи – підприємця або фізичної особи, яка
провадить незалежну професійну діяльність) за формою 2-ВРС (ідентифікатор форми
F1403801) або довідку з реєстру страхувальників за формою 1-ДРС (ідентифікатор форми
F1438201) (режим «Перегляд звітності» приватної частини Електронного кабінету).
При цьому слід зазначити, що відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону
України від 4 липня 2013 року № 406-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України в зв’язку з проведенням адміністративної реформи» органи ДПС почали виконувати
функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне
страхування з жовтня 2013 року. Від Пенсійного фонду України (далі – ПФУ) до ДПС був
переданий реєстр страхувальників станом на дату набрання чинності цього Закону.
Органи ПФУ продовжували адмініструвати єдиний внесок у частині завершення
процедур такого адміністрування.
Отже, ДПС надає витяг з реєстру страхувальників стосовно платників єдиного внеску,
які були включені до такого реєстру та підприємницька діяльність яких не припинена станом
на жовтень 2013 року, або які взяті на облік в органах ДПС після цієї дати.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області