Як ФОПу виправити помилки в декларації: що говорить закон і як уникнути штрафів
Відповідно до пункту 177.5 статті 177 Податкового кодексу України (ПКУ), фізичні
особи-підприємці зобов’язані щороку подавати податкову декларацію про майновий стан і
доходи до податкової за місцем своєї реєстрації. У цій декларації також зазначаються
авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб.
Проте трапляється, що вже після подання декларації підприємець помічає помилку. У
такому випадку, згідно з пунктом 50.1 статті 50 ПКУ, платник має право самостійно
виправити допущену неточність. Це можна зробити шляхом подання уточнюючого
розрахунку – за формою, чинною на момент подання.
Щоб правильно виправити помилку потрібно:
- подати уточнюючу декларацію з розділом VI, у якому слід вказати:
- суму збільшення або зменшення податкового зобов’язання (податок на доходи або
військовий збір);
- у рядку 26 – розмір штрафу, який платник обчислює самостійно (згідно з п. 50.1 ст.
50 ПКУ);
- у рядку 27 – суму пені, яка нараховується, якщо зобов’язання не були сплачені
вчасно. Нарахування пені розпочинається після 90 днів від останнього строку сплати податку
(пп. 129.1.3 п. 129.1 ст. 129 ПКУ, а також ст. 25 Закону № 2464-VI про ЄСВ).
Важливо знати, що з 1 серпня 2023 року діють тимчасові податкові послаблення.
Згідно з підпунктом 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, якщо підприємець
самостійно виявив і виправив помилку, яка призвела до заниження податку, то:
- штрафи та пеня не нараховуються;
- це правило діє на період дії воєнного стану в Україні, запровадженого Указом
Президента від 24.02.2022 № 64/2022.
Таким чином, під час дії воєнного стану ФОПи мають можливість без фінансових
санкцій виправити свої звітні помилки, за умови дотримання порядку, визначеного ст. 50
ПКУ.
Довідково:
Форма декларації та інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Міністерства
фінансів України від 02.10.2015 № 859 (зі змінами).
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області